מה הבעיה לבחור צלם?

 

אז נורא נורא בא לכם תמונות יפות.

ראיתם אצל חברים. אצל השכנים. גם אתם רוצים.

אני מוצאת שלא כל משפחה מתאימה לכל פורמט צילום.

ההבדלים בציפיות ובהרכבים המשפחתיים יוצרים פער גדול לעיתים בדרך בה חווים את הצילום.

מספיק שאחד מבני המשפחה לא יתמסר לעניין, יוטרד כל הזמן מדברים כמו חול, קור, רעב, עייפות, התעסקות בלתי פוסקת במראה של שאר בני המשפחה, ניסיונות בימוי. אלו רק כמה דוגמאות נפוצות שצלמים נתקלים בהם. כל אלו לא מאפשרים לצלם להוביל את התהליך כראוי, החוויה עלולה להיות פחות מנעימה, יתרה מזאת התוצאה תפגע.

אני מאמינה גדולה שאם בחרנו לנו איש מקצוע, עלינו לסמוך עליו ולאפשר לו לעשות את עבודתו. כמו שבוחרים רב, רופא או חשמלאי, כך חשוב לבחור צלם שיתאים לנו.

כמו שבטח ברור, יש לי את הסגנון שלי. הוא לא היחיד בשוק.

הוא לא כוס התה של כולם. גם אם אסטתית הוא מאוד קורץ לעין כשאתם בוחרים צלמת.

gali-100
צילום בוק בת מצווה בטבע. שלי קוטלר בלי פוזה.

בין אם זה לצילומי הריון, משפחה, ניו בורן, בת מצווה או ארועים שונים, חשוב שמעבר לתמונה היפה שאתם רוצים לייצר לעצמכם, תוודאו שאתם מוכנים להתמסר לתהליך ולצלמת שבחרתם.

איך בוחרים?

ענו בכנות על השאלות הבאות בפני עצמכם.

קודם כל מה אהבתם אצל אחרים?

  • רקע נקי אחיד ומהוקצע.
  • תמונות טבע רומנטיות.
  • תמונות דינמיות ומלאות פעילות.
  • תמונות בסביבה חמימה, מוכרת ובייתית.
  • תמונות מגוונות עם הרבה אביזרים, אקססוריז, רקעים מלאכותיים והחלפות בגדים.

כמה זמן אתם מוכנים להשקיע בעינייין (לא כולל נסיעות)?

  • חצי שעה-שעה גג.

    הדסלוי ידיים אבא
    צילום ניובורן בבית הלקוח. הדס לוי.
  • שעה וחצי
  • שעתיים-שלוש
  • כמה שיתבקש

איזה תקציב אתם מוכנים להשקיע בעיניין?

  • כמה שפחות, חוסכים ומבקשים הנחות.
  • עד 500 ש"ח.
  • עד 800 ש"ח.
  • כמה שצריך, העיקר שיהיה הכי טוב.

מה אתם חושבים שתרצו לקבל תמורת כספכם?

  • תמונות דיגטליות זה מספיק טוב לנו, נדפיס בעצמנו.
  • אלבום מעוצב צנוע.
  • אלבום מעוצב מפואר ועוד מוצרי דפוס.

עכשיו אחרי שהגדרתם לעצמכם מה הצרכים והרצונות שלכם זה הזמן לבדוק מה סוגי הצלמים והחבילות שהם מציעים.

אחלק את סוגי הצילום הזמינים לצילומי משפחה לקטגוריות כלליות, לכל צלם יש את החבילות שלו, הסגנון שלו והקצב שלו.

צילום סטודיו

אלה פיירי תינוקת
צילום סטודיו אלה פיירי.

צילום בסטודיו, יכול להתבצע בכל שעות היום, בין אם סשן ארוך או קצר, הוא מציע יציבות ותנאים ברורים. זה נהדר עבור הצלמים, אין להם שום אלמנטים מפתיעים מבחינת תנאי תאורה.

זה מאוד מתאים למי שאוהב שהכל נקי ומסודר. להרבה מצלמי הסטודיו המקצועיים יש מגוון רקעים, אביזרים ותחפושות שהם מציעים ללקוחותיהם ומשתמשים בהם תדיר בתמונות.

סשן כזה (תלוי באורכו) כן מאפשר החלפות בגדים תכופות.

סשן שכזה מאפשר גמישות מבחינת קביעת מועד הצילום כיוון שאינו מוגבל בתאורה מבחוץ אלה נסמך על תאורה מלאכותית.

זה מאתגר יותר עבור מי שמחפש סביבה פחות מאיימת עבור ילדים ותינוקות שלא משתחררים בקלות, זה לא מספק סגנון תמונות שאין לאחרים. מבחינת מחירים יש מגוון, מסשן קצרצר וזול בדוכן ביריד או בקניון הקרוב ועד לצלמים עם סטודיו מאובזר שישמחו לארח לשעה או שעתיים אצלהם בסטודיו והמחיר בהתאם.

אורית בן אריה לוגו
צילום סטודיו, פרוייקט אמהות ובנות. אורית בן אריה.

צילום בסטודיו מסחרי לעיתים יהיה תחום בשעת התחלה ושעת סיום נוקשה בשל שיטת העבודה של אותו סטודיו ובהחלט יש מצב שתראו בחדר ההמתנה את מי שבא אחריכם ומחכה לתורו.

צילום בסביבה בייתית

כמו שאמר אריק איינשטיין, זה מתאים למי שאוהב להיות בבית. בין מדובר בצילומי הריון או ניובורן שבהם לא רוצים להציק לתינוק ולטרטר את האמא, או סתם משפחה שחשה הכי משוחררת ונוח בביתה.

סשן כזה מאפשר החלפות בגדים תכופות, אם בוחרים בזה, וכמובן את כל הנוחויות שהבית מספק, אם יש מרפסת או חצר זה מאפשר שימוש גם בהם.

הזמן הכי טוב לצילומים בבית לטעמי הוא באמצע היום, כשיש הכי הרבה אור, כיוון שכצלמת אני תמיד מופתעת מתנאי התאורה בבתים של אנשים, הרי לא הייתי בביתם קודם. אני אעדיף צילומים בשעות היום עם דגש דווקא על אזור שעות צהריים, כך שהתאורה הטבעית מבחוץ יכולה לשפר את תנאי הצילום. זה לא הכרחי אבל זה בהחלט ממקסם את האפשרויות.

יש מגוון צלמים בנישות הללו שמתמחים בצילום בייתי בסגנונות שונים. בין אם הקמת סטודיו נייד קטן עבור הניו-בורן דרך צילומי סמאש-קייק וצילומי תינוקות מעוצבים או צילומי לייף סטייל משפחתיים או הריוניים.

לרוב אם קבעתם סשן צילומים בביתכם, הצלם ישריין עבורכם את אותו יום ולא יקבע לקוח נוסף גב אל גב איתכם בסשן צמוד אל שלכם, מה שבהחלט תורם לתחושת הרוגע שלכם ושל הצלם בדרך לתמונה המנצחת.

המחירים משתנים לפי פרק הזמן הנדרש, צילום בבית הרבה פעמים דורש סשן צילומים ארוך יותר, אז צריך לארח את הצלם ולהתמסר אליו בדרך כלל לפחות לשעתיים-שלוש, התמחור בהתאם ומשתנה, הוא מגלם בתוכו גם עלויות זמן, דלק וציוד סטודיו נייד אם בחרתם בשכזה.

שלי קוטלר-בלי פוזה www.shelykotler.com

בהתאם לסגנון גם מגיע התמחור של הסשן, ולכן לעיתים מפגשים כאלו יהיו לעיתים יקרים יותר מקפיצה לסטודיו הקרוב. התוצאה, להבדיל, לעולם לא תראה כאילו יצאה מפס יצור שראיתם אצל אחרים ותהיה שונה ומיוחדת.

צילום חוץ בטבע

צילומים בטבע הם עניין שונה וקטגוריה שלמה בפני עצמם, הם האהובים עלי באופן אישי.

הם מתאימים למי שחש מאולץ מול המצלמה, למי שחושב שהוא שורף את הפילם כמו שאומרים, הם מתאימים למי שמחפש משהו קצת אחר, למי שמוכן להתעלם מהמצלמה במידה מסויימת ובו בעת לשחרר שליטה, פשוט לחיות ברגע, לתת לצלם להוביל אותו ומשפחתו.

כשיוצאים לצילומי חוץ אפשר לבחור בין צילומים מוקפדים ומהונדסים, כאלו שדומים מאוד לאלו בסטודיו (על יתרונותיהם ומיגבלותיהם) לבין צילומים דינמיים ומשוחררים יותר.

יש המון פוטניצאל בצילומי חוץ שאין בבית או בסטודיו, העיקרי בעיני הוא העובדה שבצילומים שכאלו יש המון מקום למקוריות, צילומים כאלו מאפשרים לכם כמצולמים לזרוח ולהאיר, לתת במה למערכות היחסים שלכם אחד עם השני להתגלות. בסביבה משוחררת המצלמה קולטת את התמצית שלכם שאין באחרים.

אפשר לעשות סשנים בכל מיני אורכים לפי הרכב המשתתפים, שעת היום והארוע.

אפשר לגוון לא מעט מבחינת הסגנון, ממחוזות הקיטש המתקתק והמתוקתק עד לצילומים דינמיים, תיעודיים או ספורטיביים.

אפשר לגוון את המיקומים השונים, האביזרים, שעות היום השונות, משחקי תאורה, אור וצל, שימוש נרחב בעונתיות המתחלפת וברקעים המרהיבים שארצנו התברכה בהם, מבחירה בימי שמיים מעוננים ואפילו ימי גשם שוטפים, דרך שימוש בחלון מבנה נטוש, חורשות, נחלים, פרדסים, שטחים חקלאיים מרהיבים או אזורים אורבניים שנגרום להם להראות אחרת פתאום. יש המון מקום להביע את עצמכם הן כמצולמים והן כצלמים.

אפשר לבחור סשן קצר (שבו אולי לא תחליפו סטים של בגדים אבל תקבלו תיעוד חוויתי נעים ורקע פעיל ומגוון) או סשן ארוך יותר שיאפשר לכם להנות מסוגים שונים של מגוון.

יש הפקות בטבע שהן הפקות ביניים בהן הצלם מציב סט נייד בטבע ונהנים משני העולמות. אז הדגש הוא יותר על הצילומים באותו סט מצומצם וסביבתו, ופחות על פעילויות ועל הטבע שמקיף אתכם. הטבע רק משמש כתפאורת רקע.

יש, כאמור גם צלמים שמרימים הפקות בטבע שלא יביישו אף אולפן, כולל תאורה ניידת מלאה על הסופט בוקסס, רלפקטורים, מטריות ומבזקים. בין אם צילומי פיות מרהיבים, נימפות ושאר יצורים קסומים, או צילומי הריון רומנטיים, חברה טובה שלי עוסקת בזה ועושה את זה נפלא. זה מתאים למי שמוכן לשלם עבור זה בהתאם ולהקדיש לזה פרק זמן נכבד (תלוי בצלם אבל לא פחות משעתיים ועד ליום שלם), האביזרים בצילומים כאלה הרבה פעמים הם יחודיים לכל סשן ולא ממוחזרים בין הרבה לקוחות. זה מתאים לצילומי ילדים, הריון ובת מצווה בעיקר.

השתוללות בחוץ היא התנהגות טבעית לילדים ובהתאמה הם משתחררים בקלות בצילומי חוץ ויחד איתם גם כל המשפחה.

שלי קוטלר-בלי פוזה www.shelykotler.com
צילום משפחה בטבע. שלי קוטלר בלי פוזה.

צילומים בטבע יהיו לרוב פחות גמישים מבחינת מועד קביעת הסשן, צילומים בתאורה טבעית מוגבלים על ידה. השעות הטובות בעיני הצלמים יהיו שעות הזהב, לרוב שעות הבוקר כשהשמש נמוכה או שעות אחה"צ כשהשמש נמוכה (שוב). זה לא אומר שזה לא אפשרי לקבוע בצהריים במיקומים מוצלים אבל זה בהחלט אומר שלסשן שנקבע אחה"צ עדיף לא לאחר כי כשהשמש שוקעת היא עושה דברים נפלאים, אבל הצלם שלכם לא יכול לתת לכם מרווח ביטחון מבחינת הזמנים להתארגנויות או כדי להשיג מגוון אם נגמר לכם האור.

לרוב אם קבעתם סשן צילום בטבע היו בטוחים שברוב המקרים הצלם שריין לעצמו זמן בינכם לבין הלקוח הבא, פרט למקרים מיוחדים שבהם צלמים עושים מרתון צילומים (כמו בחגים מבוקשים). בצילומי חוץ הסבירות שתפגשו את המצולמים הבאים אחריכם היא נמוכה, כך אתם גם זוכים לפרטיות ולאינטימיות שאתם רוצים בה וגם למקדם ביטחון שהצלם הטוב שלכם שריין למקרי חירום.

למי זה לא מתאים? למי שאין לו את הזמן להקדיש לזה.

למי שחושב שהטבע רוצה לפגוע בו.

למי שיש בעיות וויסות חושי.

למי שלא הקשיב, אבל באמת הקשיב לצלם שלו כשזה סיפר לו על מה כרוך בתהליך במיקום שהלקוח בחר, ולכן הציפיות שלו עלולות לפגוש אכזבה בסוף הסשן אם לא הבין ונערך בהתאם.

סשן צילומי חוץ הוא מיוחד, יש לו קצב משלו, בין אם הפקה מוקפדת או פיקניק דינמי, לטבע יש את המגבלות וההפתעות שהוא מציג (כן, יש חרקים בטבע, גם חול אפילו בוץ לפעמים, כן, השמש מסנוורת בצהריים ואחר הצהריים לפעמים קצת קריר) והמון ייתרונות שקל בשיחה מקדימה להערך אליהם, הסוד הוא בתיאום בין הלקוח מול הצלם שלו, אבל הדברים חייבים להאמר ולהשמע לפני כן.

רגע לפני סיום אני רוצה להודות לחברותי הצלמות ובעיקר להדס לוי, אורית בן אריה ואלה פיירי על תרומתן למאמר הזה

הן בידע שנרכש מנסיונן הרב והן עבור התמונות הנפלאות שמופיעות כאן לצד תמונותי.

תוכלו להתרשם עוד מעבודותיה של הדס בעמוד העיסקי שלה בפייסבוק, כמו כן הדס היא המנהלת של קבוצת פייסבוק בנושא לידה קיסרית בשם הקיסריות ומתמחה בצילומי לידה מקסימים.

אורית בן שאול היא מולטי-טאלנט מוכשרת במיוחד, תוכלו להתרשם עוד מעבודות הצילום, הקרמיקה והעיצוב שלה באתר שלה.

ואתם גם מאוד מוזמנים להכנס ולהתרשם מתמונותיה של אלה בלחיצה פה.

 

 

 

 

אהבתם? רוצים עידכונים במייל?
הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה: